++

...+

Theขี้ฝุ่นริมทาง

วันอาทิตย์ที่ 17 สิงหาคม พ.ศ. 2551

การศึกษาค่านิยมของครูเกี่ยวกับการสอนคณิตศาสตร์โดยใช้วิธีการแบบเปิด

An Investigation of Teacher’s Values about Teaching Mathematics with
Open Approach
ธัญญา กาศรุณ (Thanya Kadroon)*
ดร.ไมตรี อินทร์ประสิทธิ์ (Dr.Maitree Inprasitha)**
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ลักษณะค่านิยมของครูเกี่ยวกับการสอนคณิตศาสตร์โดยใช้วิธีการแบบเปิด (Open Approach) กลุ่มเป้าหมายเป็นกลุ่มครูในเขตจังหวัดขอนแก่นที่เคยเข้าร่วมอบรมการสอนคณิตศาสตร์โดยใช้วิธีการแบบเปิดจำนวน 75 คน แล้วนำวิธีการสอนแบบเปิดไปใช้ในชั้นเรียนและเลือกศึกษากรณีศึกษาครูประจำการจำนวน 2 คน การเก็บข้อมูลครั้งนี้ได้แบ่งเป็น 2 ระยะ คือระยะที่ 1 เป็นการเก็บข้อมูลในช่วงที่ครูกลุ่มเป้าหมายเข้าร่วมการอบรมเชิงปฏิบัติการเพื่อสร้างแผนการสอน และระยะที่ 2 เป็นการเก็บรวบรวมข้อมูลในช่วงการนำวิธีการสอนแบบเปิดไปใช้ในชั้นเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล มีดังนี้ คือ แบบสอบถามที่ใช้ในการประเมินรายวันระหว่างการเข้าร่วมอบรมเชิงปฏิบัติการ แบบสัมภาษณ์เชิงลึก (In – Depth Interview) แบบบันทึกภาคสนาม และแบบบันทึกการนิเทศและการสังเกตชั้นเรียนของอาจารย์นิเทศก์ ผู้วจัยนำข้อมูลที่ได้ทั้ง 2 ระยะมาทำการวิเคราะห์ ตามกรอบการวิเคราะห์ค่านิยมของ Bishop (1996) และ Komin (1990)
ผลการวิจัยทั้ง 2 ระยะ พบว่าครูมีทั้งค่านิยมทั่วไป ค่านิยมทางคณิตศาสตร์ และค่านิยมทางคณิตศาสตรศึกษา และมีค่านิยมทั้งในเชิงบวก เช่น การให้ความสำคัญกับการยอมรับความคิดเห็นของคนอื่น การร่วมมือกันทำงาน และค่านิยมในเชิงลบเช่น การให้ความสำคัญกับผลลัพธ์มากกว่ากระบวนการ การให้ความสำคัญกับการเรียนรู้ที่มุ่งเน้นการเรียนต่อในระดับที่สูงขึ้น การให้ความสำคัญกับอำนาจและความสามารถของครูในการชี้แนะ ชี้นำนักเรียน แต่อย่างไรก็ตามผลจากการใช้วิธีการแบบเปิดทำให้ครูให้ความสำคัญกับการส่งเสริมกระบวนการคิด การเน้นความแตกต่างหลากหลายของวิธีคิด การเปิดโอกาสและให้เวลากับนักเรียนในการทำงานและการคิดอย่างเป็นอิสระ

*มหาบัณฑิตหลักสูตรศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาคณิตศาสตรศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น
**ผู้ช่วยศาสตราจารย์ สาขาวิชาคณิตศาสตรศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น
ABSTRACT
The purpose of this research was to analyze the characteristics of teacher’s values about teaching mathematics with open approach. The participants in this research were two groups of teachers in Khon Kaen province who participated in the workshop using the Open Approach organized by Center for Research in Mathematics Education (CRME).There were 2 phases in data collection. In the first phase, the data was collected from two groups of teachers who participated in two workshops. In the second phase, the data was collected from the same two groups of teachers when they implemented open-approach method in their classrooms 3 months after attended the two workshops. Two teachers who participated in the workshops were selected for a case study.
Data analysis was conducted in the following ways: in the first phase, data from evaluation questionnaire was used; in the second phase, data in the form of protocols transcribed from audio- and video- recording of individual in-depth interviews and the observations of the roles and behaviors of teachers, data from field notes of supervisors and experts from the faculty of education, and data from field notes of the researcher were used. Subsequently, analysis of the data was done by means of analytic description according to Bishop’s 1996 and Komin’s 1990 frameworks.
The results of the research
The research results show that there were significant different on values of the teacher in the 2 groups and the 2 teachers in case study as follows:
1. Regarding the two groups of teachers who attended the workshop and implemented open-approach method in their classrooms, it is found that they still placed an importance on products rather than process, valued on learning for higher education, gave a priority to coverage of contents and knowledge in mathematics textbooks rather than on conceptual understanding. In sum, they still felt unconfident in implementing a new innovation into their classes.
2. Regarding the values of the first case who was a female teacher and graduate student of master degree program in mathematics education, it was found that she valued the following issues in her classes: respect to others, social recognition, active learning, fun – loving, open – minded, freedom – independence, promoting different learning styles and emphasizing thinking process.
3. Regarding the values of the second case who was a male teacher and attended the workshop on developing teaching and learning mathematics using open approach many times, it is found that he valued the following issues in his classes: even though he thought that open-approach method is a promising innovation, he still felt unconfident to implement open-approach method to his entire classes. He expressed that he still being concerned with time-consuming of this method and less time to pay attention to coverage of contents and basic knowledge of students. He still flavor of teacher authority and ability to help explain or suggesting when the students face the difficulty.
จากการประชุมทางวิชาการ เสนอผลงานวิจัย ระดับบัณฑืตศึกษา ครั้งที่ 9
วันศุกร์ที่ 19 มกราคม 2550 ณ มหาวิทยาลัยขอนแก่น
The 9th Symposium on Graduate Research, KKU. 19 January 2007



ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น